Grachtenfestival

Twee korte muziektheaterstukken op één avond: allebei over elkaar begrijpen of elkaar juist niet begrijpen? Over taal en wartaal, over communicatie en (mis)-communicatie.

Tijdens het Grachtenfestival 2015 presenteert de Nederlandse Reisopera, in samenwerking met Göteborgoperan (Opera Göteborg, Zweden) en De Bezetting Speelt de double bill THE TELEPHONE & FAÇADE. Twee bijzondere voorstellingen op één avond, op 15 en 16 augustus in het Compagnietheater Amsterdam.

The Telephone

Gian-Carlo Menotti
Een komische kameropera uit 1946 in één akte, met een libretto geschreven door de componist.
In Menotti’s kameropera The Telephone wordt zijn gevoel voor romantiek en humor tentoongespreid, varierend van subtiele grapjes tot ware slapstick. De opera heeft slechts drie rollen: Lucy, Ben en… de telefoon. The Telephone is uit het leven gegrepen. Lucy, kunsthandelaar, is continue aan het telefoneren. Haar geliefde Ben probeert haar te spreken te krijgen, maar Lucy is en blijft vooral gefascineerd door haar telefoon. Lucy is een ware phonofiel, ze is met van alles en nog wat bezig en blijft maar aan de telefoon hangen, terwijl Ben haar steeds probeert te bereiken. Dat maakt het voor hem onmogelijk om tot haar door te dringen en haar te vertellen wat hem zo zwaar op het hart ligt. Ben moet haar echter dringend iets vragen voordat hij binnenkort weer op reis gaat! Uiteindelijk verzint Ben een list om zijn Lucy toch te spreken te krijgen….

Regie - Mia Ringblom Hjertner
Decor- en kostuumontwerp - Gunnar Ekman
Licht ontwerp - Joakim Brink
Lucy - Maartje Rammeloo
Ben - Drew Santini
Frank, pianist - Evert-Jan de Groot

De mini-opera duurt 25 minuten en wordt in het Engels gezongen.

The Telephone is het eerste samenwerkingsproject tussen de Nederlandse Reisopera en Göteborgoperan (Opera Göteborg, Zweden). The Telephone is in oktober 2014 een aantal keren in Zweden uitgevoerd ter gelegenheid van de viering van 400 jaar diplomatieke betrekkingen tussen beide land. Deze coproductie is tot stand gekomen met steun van o.a. Dutch Culture, 400SWENL, de Nederlandse Ambassade in Stockholm, de Nederlandse Rijksoverheid en de Vereniging Vrienden van de Nederlandse Reisopera.

Façade

Edith Sitwell/William Walton
Part 1: an entertainment & Part 2: a further entertainment (1918 - 1951)
Een serie klankdichten, geschreven door Edith Sitwell, begeleid door muziek van William Walton
Façade is een verzameling muzikale miniaturen die de absurdistische ‘dada-istische’ gedichten van de Britse dichteres Edith Sitwell combineert met door op o.a. jazz geinspireerde composities van William Walton. De gedichten en muziek zijn tussen 1918 – 1951 in verschillende versies uitgebracht. De gedichten van Edith Sitwell worden wel ‘nonsense-poetry’ genoemd. Maar ondanks het feit dat ze vrijelijk experimenteert met klank en ritme, is er altijd en betekenis te vinden in Sitwells gedichten. Aan de bezoeker de schone taak om goed en aandachtig te luisteren: the words do make sense!

Edith Sitwell publiceerde Façade-gedichten in 1918 in het literaire tijdschrift Wheels. In 1922 voegde componist William Walton muzikale begeleiding toe aan de eerste serie gedichten. De eerste uitvoering van de Entertainment was in Londons Aelio Hall, op 12 juni 1923. Bij de eerste uitvoering vertolkte Edith Sitwell zelf de rol van spreker (via een megafoon achter een kamerscherm!) en William Walton dirigeerde het begeleidend ensemble.

Het onconventionele werk deed veel stof opwaaien: publiek en critici accepteerden het niet direct omdat het onorthodox, humorvol en niet altijd makkelijk te volgen was. Façade is bovenal een authentiek tijdsdocument dat de humor, frivoliteit en experimentele spirit van het interbellum weergeeft in een – zoals blijkt – tijdloze vorm.

Spreker - Rosemary Joshua
Spreker - Nicolas Mansfield
Ensemble - De Bezetting Speelt
Fluit/piccolo - Imre Rolleman
Klarinet/basklarinet - Moniek Schippers
Alt-saxofoon - Femke IJlstra
Trompet - Frank Braafhart
Cello - Tom van Lent
Cello - Eduard Ninot Riog
Percussie - Jan Roel Hamersma

Façade – an entertainment Part 1 & 2 duurt 50 minuten en wordt in het Engels gesproken.