Lucia di Lammermoor


Gaetano Donizetti 1797-1848
Dramma tragico in due parti (1835)
Op tekst van Salvatore Cammarano naar de roman The bride of Lammermoor van Sir Walter Scott

Een opera over ontembare hartstocht. De hoofdpersoon wordt geconfronteerd met een verboden liefde, een bloedvete, een gedwongen huwelijk en valt uiteindelijk ten prooi aan waanzin.

De nadruk ligt op de vocale schoonheid die deze periode van de operageschiedenis ook haar naam heeft bezorgd: het belcanto. Het is deze uiterst zangkunst die de emotionele en tragische elementen in een ander daglicht zet. Het zet de tijd even stil. Het betovert en, al is het maar voor heel even, het weet een gevoel van volmaakte schoonheid op te roepen.



Tekstschrijver Cammarano en componist Donizetti namen Sir Walter Scotts bekende ‘Gothic novel’ The Bride of Lammermoor als uitgangspunt voor een opera over ontembare hartstocht. De hoofdpersoon wordt geconfronteerd met een verboden liefde, een bloedvete en een gedwongen huwelijk en valt uiteindelijk ten prooi aan waanzin. Lucia wordt door haar broer Enrico om familiepolitieke redenen gedwongen te trouwen met Arturo. Lucia is echter verliefd op Edgardo Ravenswood, de gezworen vijand van Enrico. Krankzinnig geworden doodt Lucia in de huwelijksnacht haar bruidegom Arturo. Zij verschijnt, met bloed besmeurd te midden van de bruiloftsgasten met in haar handen het moordwapen en zinkt levenloos ineen. Wanneer Edgardo verneemt dat zijn geliefde is gestorven maakt hij een einde aan zijn leven.

Dit duistere verhaal inspireerde Donizetti tot het schrijven van een opera met bijna verslavende, hartstochtelijke melodieën. De nadruk ligt op de vocale schoonheid die deze periode van de operageschiedenis ook haar naam zou bezorgen: het belcanto. Het is deze uiterst virtuoze zangkunst die de emotionele en tragische elementen in de handeling in een ander daglicht zet, die tijd stil lijkt te zetten, die ons betovert en die – al is het maar voor heel even – een gevoel van volmaakte schoonheid weet op te roepen.