Il Barbier de Siviglia

 

Van 22 november tot 19 december 2014

Il Barbier de Siviglia Het is bijna niet voor te stellen dat Rossini’s bekendste komedie bij de première in 1816 op een totale mislukking uitdraaide. Maar het publiek veranderde snel van mening en sloot de opera in het hart

Rossini baseerde zijn Barbier op het gelijknamige toneelstuk van Beaumarchais, waarin kapper en manusje-van-alles Figaro het meisje Rosina uit de greep van haar voogd Don Bartolo bevrijdt en kan trouwen met de jonge graaf Almaviva. Wereldberoemd werd de opkomstaria van Figaro. Terecht, want Rossini’s kleurrijke muziek maakt van deze klucht met commedia del’arte figuren een geniale en fijnzinnige komische opera.

Toen de directeur van het Teatro Argentino in Rome in de zomer van 1816 op zoek was naar een nieuw kassucces, verzuchtte hij dat hij zou willen dat het een nieuwe Barbier van Siviglia zou zijn. In 1782 had namelijk Giovanni Paisiello met die opera een overweldigend succes behaald. De 24-jarige Rossini ging de uitdaging aan en nog geen maand later was zijn opera klaar. Voorzichtigheidshalve kreeg deze de titel Almaviva ossia l’inutile precauzione(Almaviva ofwel de nutteloze voorzichtigheid). Het premièrepubliek – dat Paisiello’s opera goed kende – was niet onder de indruk en toen er op het toneel allerlei zaken misgingen, waren de toeschouwers niet meer stil te krijgen. Rossini verliet de zaal en ging doodkalm slapen. Hij zou gelijk krijgen want nog geen week later begon de komedie zijn zegetocht langs de grootste Europese theaters.

Regisseur Laurence Dale maakte voor de Nationale Reisoera al eerder de door publiek en pers enthousiast ontvangen producties Les contes d'Hoffmann (J. Offenbach), La voix humaine ( F. Poulenc) en L'heure espagnole (M. Ravel).